Zbliża się okres zachorowań na grypę. Ta choroba układu oddechowego jest w stanie zdezorganizować życie całego miasta. Epidemie grypy czasem przybierają wymiar światowy, dlatego walka z wirusem grypy jest tak ważna. Czy istnieją skuteczne sposoby walki z tą niebezpieczną chorobą?

Najważniejsze – izolacja!

Grypa jest chorobą wirusową. Dociera do nas drogą kropelkowa, a więc najszybciej rozprzestrzenia się wśród kichających, pociągających nosem i kaszlących. Lubi duże towarzystwo i najlepiej czuje się w autobusach, tramwajach, na przystankach autobusowych, w biurach, w szkole, w przychodniach lekarskich, itp. Długo można by wymieniać, gdzie może nas dopaść ta groźna choroba. Pamiętajmy, że grypa jest groźna! Powikłania po nieleczonej, albo niedoleczonej grypie są bardzo poważne. Czasem bywa śmiertelna. Z tych powodów izolacja to podstawowy środek zapobiegawczy. Unikajmy kontaktów z chorymi i, jeśli sami akurat chorujemy, informujmy znajomych. Aby nie zachorować, należy przestrzegać kilku zasad:

1. Jeśli Twoi znajomi chorują, nie odwiedzaj ich. Grypa jest aktywna około pięciu dni (dzieci zarażają przez ok. siedem dni).

2. Unikaj miejsc zatłoczonych, gdzie zarażenie się jest bardzo prawdopodobne.

3. Jeśli musisz przebywać w pobliżu osoby, która kicha i kaszle, bo jesteś np. w sklepie lub w tramwaju – stań tyłem, staraj się trzymać dystans około metra.

4. Jeśli czujesz, że dopadł cie katar, kichasz, jesteś ogólnie rozbity i boli cię głowa – możesz przyjąć, że zaraziłeś się grypą. Jak najszybciej idź do lekarza i zostań w domu. W ten sposób szybciej wyzdrowiejesz i nie zarazisz innych.

Wzmocnij swoją odporność

Warzywa i owoce mają dobry wpływ na uodpornienie Twojego organizmu. To zawarte w nich witaminy dbają o Twoje zdrowie. Szczególnie witamina C jest niezastąpiona w walce z infekcjami. Jednak gdy choroba już się rozwinie – nawet ona niewiele pomoże! Aby wiec skutecznie uodpornić się na grypę, powinniśmy regularnie spożywać produkty, zawierające witaminę C – np. pomidory, buraki, szpinak, cebulę, owoce cytrusowe.

Równie ważne jak jedzenie, jest dostarczanie organizmowi dużej ilości płynów. Dobre nawodnienie tkanek spowoduje, że skuteczniej obronimy się przed chorobotwórczymi mikrobami.

Nie przegrzewajmy się! Suche i ciepłe powietrze sprzyja rozwojowi bakterii i wirusów. Wysuszone gardło, sucha śluzówka nosa nie stanowią żadnej bariery ochronnej i wirusy bez problemu przenikną do naszego organizmu. Jak do tego nie dopuścić?

1. Regularnie wietrz swoje mieszkanie. Najzdrowsza temperatura powietrza wynosi około 20 stopni Celsjusza!

2.Nawilżaj siebie i pomieszczenie, w którym przebywasz. Można do tego użyć nawilżaczy powietrza lub, domowym sposobem, ustawić pod grzejnikami i na parapetach pojemniki z wodą.

3.Śpij w przewietrzonym pomieszczeniu – około 7-8 godzin.

4. Spaceruj! Ruch na świeżym powietrzu jest najzdrowszy. Ruszając się, hartujesz swój organizm.

5. Ubieraj się warstwowo, na tzw. cebulkę. Unikniesz w ten sposób przegrzania, gdy w ciągu dnia temperatura powietrza się podniesie. W razie mrozów, kolejne warstwy ubrania zapobiegną przemarznięciu.

Szczepionka przeciw grypie

Grypa mutuje i każdego roku pojawiają się nowe szczepy. Szczepionki, w związku z tym, również są modyfikowane. Czy warto się zaszczepić? Zwolenników szczepienia jest chyba tylu, ilu przeciwników. Jednak warto wiedzieć, że szczepiąc się, możemy uniknąć choroby lub będzie ona miała łagodny przebieg. Uodpornisz się na grypę już dwa tygodnie po przyjęciu szczepionki. Szczególnie istotne jest szczepienie się dla kobiet w ciąży, osób starszych, chorujących na serce, mających problemy z układem oddechowym. Pamiętać jednak należy, że zaszczepić się trzeba jesienią! Gdy dopadnie nas choroba – w Polsce szczyt zachorowań trwa od stycznia do marca – na szczepienie jest za późno.