Jedną z chorób, która już jakiś czas temu zyskała miano choroby cywilizacyjnej, jest nadciśnienie tętnicze. Cierpią na nią zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Podpowiadamy jak żyć z nadciśnieniem oraz na co zwracać uwagę, aby życie było nie tylko komfortowe, ale również bezpieczne.

Jak często przeprowadzać pomiar ciśnienia?

Osoby, u których lekarz stwierdził nadciśnienie, muszą pamiętać o tym, aby regularnie je mierzyć. Najlepiej robić to codziennie. Optymalnie będzie, jeżeli ciśnienie krwi będzie mierzone dwa razy dziennie o tej samej porze, najlepiej rano i wieczorem. Pozwoli to na prowadzenie dzienniczka, w którym zapisywane będą uzyskiwane wartości. W ten sposób będziemy mieli obraz tego, na jakim poziomie kształtuje się nasze ciśnienie oraz czy zalecone przez lekarza leki przynoszą efekt.

Na jakie objawy zwracać uwagę?

Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze są bardzo silnie narażone na udar krwotoczny mózgu. W związku z tym trzeba bacznie obserwować soje ciało i reagować, kiedy pojawi się któryś z następujących objawów:

  • mroczki przed oczami;
  • trudność z uniesieniem jednej ręki;
  • trudność z mówieniem;
  • uderzenia gorąca;
  • szybsze niż zazwyczaj bicie serca;
  • osłabienie siły mięśni po jednej stronie ciała.

Są to objawy, które mogą sugerować zbliżający się wylew. W takiej sytuacji ratunkiem okazuje się być jedynie szybka interwencja lekarza i natychmiastowe podanie leków. W momencie, kiedy dojdzie do wylewu, leczenie jest o wiele trudniejsze.

Co wolno jeść?

Istotną część terapii nadciśnienia tętniczego zajmuje odpowiednia dieta. Co wolno jeść, a z czego lepiej zrezygnować, jeśli naszym problemem jest właśnie nadciśnienie tętnicze?Przede wszystkim należy wykluczyć z diety wszystkie te produkty, które zawierają duże ilości tłuszczu. Zamiast czerwonego mięsa, lepiej wybierać to białe. Wyjątkiem są ryby, które powinny być tłuste – one bowiem mają najwięcej cennych dla zdrowia substancji. Idealne są sardynki, a także makrela. Jasne, pszenne pieczywo musi zostać zastąpione ciemnym chlebem. Zamiast ziemniaków i białego makaronu, lepiej jeść kaszę gryczaną oraz dziki ryż. Produkty te zawierają bardzo dużo błonnika, a do tego mają niski indeks glikemiczny. Zwolennicy nabiału powinni przestawić się na ten chudy. Koniecznie trzeba uważać na żółty ser, który ma nie tylko dużo tłuszczu, ale również soli, która w przypadku osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze jest zakazana. Bardzo zdrowe są również rośliny strączkowe. Warto więc jak najczęściej sięgać po groch, fasolę, soczewicę, soję. W diecie nie powinno zabraknąć pestek słonecznika czy dyni. Cenne jest również siemię lniane.

A co ze sportem?

Nadciśnienie tętnicze nie jest przeciwwskazaniem dla aktywności fizycznej. Ważne jest jednak, aby podejmowany wysiłek nie był zbyt intensywny. Idealne są spacery, na które warto wybierać się nawet codziennie. Nordic walking to również aktywność idealna dla nadciśnieniowców. Jeżeli umiesz pływać, chodź jak najczęściej na basen. Pływanie nie tylko nie obciąża serca, ale również fantastycznie relaksuje i korzystnie wpływa na całe ciało.