Wprawdzie właśnie z nieba leje się żar i póki co nic nie wskazuje na to, aby w tej kwestii miało się coś zmienić, ale warto już dzisiaj zacząć myśleć o wzmocnieniu odporności. Prędzej czy później i tak zawita do nas zima. Dobrze byłoby, aby nasz organizm był na nią w pełni przygotowany.

Jak niszczymy własną odporność?

Zniszczenie odporności organizmu wcale nie jest trudne. Wystarczy zastanowić się nad tym, ile antybiotyków zdarza nam się zażywać w ciągu jednego roku. Środki te zabijają bowiem nie tylko bakterie i wirusy, ale również komórki, które odpowiadają za walkę z nimi. Jednocześnie częstsze zażywanie antybiotyków sprawia, że mikroby uodparniają się na nie, co w konsekwencji sprawia, że jesteśmy bardziej narażeni na infekcji, a ich przebieg jest dużo bardziej uciążliwy. Do upośledzenia procesów odpornościowych organizmu przyczynia się także palenie papierosów, nadużywanie alkoholu i brak aktywności fizycznej. Częściej chorują osoby, które żyją w nieustannym stresie i nie potrafią wypoczywać.

Przede wszystkim warzywa i owoce

W walce o dobrą odporność nie należy zapominać o warzywach i owocach. Jest to bowiem najlepsze źródło wielu cennych witamin i minerałów, które dostarczają układowi immunologicznemu siły do walki. Wykorzystaj więc lato i jak najczęściej sięgać po świeże pomidory, paprykę, ogórki, cukinię, bakłażany, kalafiory czy brokuły. Nie zapominać o jabłkach, wiśniach, czereśniach i czarnych porzeczkach, które są prawdziwym zdrowotnym złotem.

Kiedy za oknem zacznie robić się jesiennie, postaw na kiszoną kapustę i kiszone ogórki. Zawierają one kwas mlekowy, który wywiera dobroczynny wpływ na jelita, a tym samym ułatwia wchłanianie witamin i minerałów. Warto również sięgać nie tylko po samą kapustę, ale również sok.

Dobrze jest samodzielnie hodować kiełki i natkę pietruszki. W ten sposób świeże źródło witamin i minerałów będzie zawsze pod naszą ręką.

Nie zapominaj o aktywności

Nasz układ odpornościowy będzie pracował na pełnych obrotach, jeśli nie będziemy zapominać o aktywności fizycznej, najlepiej tej, która podejmowana będzie na świeżym powietrzu. Trzeba jednak pamiętać, że wysiłek nie może być zbyt intensywny. Nie warto się przetrenowywać, bo wzmaga to wydzielanie hormonów stresu, a tym samym przyczynia się do osłabienia odporności organizmu. Każdy z nas powinien codziennie poświęcić przynajmniej piętnaście minut na aktywność fizyczną. Może to być spacer, lekki trucht czy jazda na rowerze. Jeżeli ćwiczysz w domu, zawsze pamiętaj, aby otworzyć okno. Gdy pogoda nie sprzyja bieganiu czy spacerom, wybierz się na basen lub zapisz się na aerobik. Każda aktywność fizyczna jest w tym wypadku pożądana.

Domowe sposoby

Chcąc wzmocnić odporność własnego ciała, koniecznie sięgnij również po domowe mikstury, które często znane były już naszym babciom. Przygotować można je z takich produktów, jak czosnek, cebula, miód, cytryna, suszone maliny bądź lipa. Przygotowane napary lub syropy należy pić codziennie. Trzeba bowiem pamiętać, że metody naturalne dopiero wtedy przynoszą efekty, kiedy stosowane są regularnie i przez dłuższy czas.