Chyba nikomu nie trzeba już przypominać o tym, jak ważne jest, aby poziom cholesterolu w naszym organizmie znajdował się na odpowiednim poziomie. Niestety, u wielu osób jego poziom jest wciąż dużo za wysoki. Podpowiadamy co robić, aby poziom cholesterolu znalazł się na właściwym poziomie. Jak się okazuje, nie zawsze konieczne jest stosowanie leków.

Ćwiczenia

Regularnie podejmowany wysiłek fizyczny to doskonały zastrzyk energii dla naszego układu krążenia. Jest to także droga do tego, aby utrzymać zgrabną sylwetkę pozbawioną nadmiaru tłuszczu. Ruch przyczynia się również do wzrostu poziomu korzystnej frakcji cholesterolu HDL, a jednocześnie do obniżenia poziomu frakcji negatywnej, czyli LDL. Najlepiej stawiać na ćwiczenia o charakterze wytrzymałościowym, do których zalicza się między innymi taniec, pływanie oraz szybki marsz i jazdę na rowerze. Aby poziom cholesterolu zaczął się normować, należy ćwiczyć przynajmniej trzy razy w ciągu tygodnia przez przynajmniej trzydzieści minut. Konieczne jest również mierzenie tętna. Należy ćwiczyć tak, aby liczba uderzeń serca na minutę wynosiła sto trzydzieści. Wtedy nasz wysiłek będzie bowiem najbardziej efektywny. Poziom korzystnej frakcji wzrośnie jednak dopiero po około trzech miesiącach regularnych treningów – trzeba zdać sobie z tego sprawę. Efekty nie będą widoczne od razu.

Błonnik

Każdy, kto chce uregulować poziom cholesterolu w organizmie musi pokochać błonnik. Ta niby – szczotka skutecznie usuwa z naszego organizmu nadmiar tłuszczu oraz wszystkie te produkty przemiany materii, które są dla niego szkodliwe. Nie pozwala również przenikać cząsteczkom cholesterolu, które trafiają do naszych jelit, do krwi. W codziennej diecie powinno znaleźć się przynajmniej trzydzieści gram błonnika. Jego dużych ilości dostarczą nam zielone warzywa – już sześć brukselek dostarcza nam ponad pięć gram błonnika. Doskonałym źródłem błonnika są również:

  • pieczywo pełnoziarniste;
  • bób;
  • kasza gryczana;
  • czerwona fasola;
  • otręby pszenne;
  • śliwki.

Doświadczenia lekarzy pokazują, że w naszej diecie błonnika jest zdecydowanie za mało. To właśnie z tego powodu zaleca się, aby uzupełniać jego ilość preparatami aptecznymi. W aptece możemy zakupić błonnik w proszku w różnych wariantach smakowych. Dzięki temu każdy może wybrać produkt, który maksymalnie odpowiada jego oczekiwaniom. Można z powodzeniem wzbogacić nim jogurt, posypać kanapki czy obiad. Decydując się na zwiększenie ilości błonnika w diecie, powinniśmy jednocześnie pamiętać o zwiększeniu ilości wody, którą pijemy. Aby bowiem praca jelit została usprawniona, błonnik musi w jelitach napęcznieć.

Nie używamy masła

Osoby, które już mają zbyt wysoki poziom cholesterolu, powinni zrezygnować ze spożywania masła. Lepiej sięgać po margarynę. Tutaj trzeba jednak pamiętać, że nie może ona być utwardzana. Taka sztucznie utwardzona margaryna to bowiem źródło bardzo szkodliwych substancji, które negatywnie wpływają na nasz organizm. W sprzedaży dostępne są margaryny, które zawierają sterole roślinne pomagające uporać się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu w organizmie.