O zdrowie układu nerwowego powinniśmy dbać od najmłodszych lat. Dzięki temu mamy dużą szansę uchronić mózg przed groźnymi zmianami, które mogą w przyszłości stać się przyczyną poważnych kłopotów z pamięcią, a nawet doprowadzić do choroby Alzheimera. Cierpi na nią wiele osób starszych, a coraz częściej zdarza się, że początkowe objawy pojawiają się również u osób młodszych. To jedno z tych schorzeń, któremu możemy zapobiegać, między innymi poprzez zmianę stylu życia. Zdrowe nawyki warto wprowadzić jak najszybciej, tym bardziej, że choroby Alzheimera jak dotąd nie da się całkowicie wyleczyć.

Do prawidłowego funkcjonowania mózg potrzebuje określonych składników, które musimy dostarczać mu wraz z pożywieniem. Niektóre z nich mogą sprawić, że będzie pracował jeszcze wydajniej. Dlatego trzeba zadbać, by w codziennej diecie znajdowały się produkty bogate w kwas foliowy oraz witaminy B, C i E. Dobre ich źródła to między innymi kasza gryczana, nasiona słonecznika, nabiał, jaja, sałata, czarne porzeczki czy papryka. Nie można zapomnieć także o zdrowych kwasach tłuszczowych omega 3, które znajdują się na przykład w rybach i oleju rzepakowym. Wszystkie te składniki grają ogromną rolę w zapobieganiu chorobie Alzheimera, sprzyjając powstawaniu neuronów. Pozytywny wpływ na pracę mózgu mają też niektóre przyprawy, w tym kurkuma. Warto nią doprawiać przygotowywane potrawy. Korzystnie działają też zioła. Należy do nich szałwia oraz miłorząb japoński. W codziennym jadłospisie lepiej ograniczać słodycze, a także napoje alkoholowe.
Zdrowa dieta nie wystarczy, aby wyeliminować ryzyko choroby Alzheimera. Ważna jest też gimnastyka. I chodzi tu w takim samym stopniu o aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, jak i o trening szarych komórek. Podczas biegania czy intensywnego marszu krew krąży szybciej. Dzięki temu do mózgu trafia więcej tlenu i cennych składników odżywczych, przez co poprawia się pamięć. W zachowaniu sprawności układu nerwowego niezwykle istotny jest codzienny wysiłek intelektualny. Warto zdecydować się na zajęcia, wymagające skupienia uwagi, takie jak nauka języka obcego czy rozwiązywanie krzyżówek. Z kolei odwrotne działanie ma za długie oglądanie telewizji czy granie w gry komputerowe. Osoby, które często spotykają się ze znajomymi, prowadzą ożywione dyskusje i mają wspólne pasje, rzadziej skarżą się na kłopoty z pamięcią.
Aby układ nerwowy funkcjonował bez zarzutu, trzeba na sen przeznaczać od siedmiu do ośmiu godzin. W czasie snu mózg pozbywa się szkodliwych substancji, które przyczyniają się do rozwoju choroby Alzheimera. Proces ten przebiega sprawniej, jeśli śpimy na boku.

Choroba Alzheimera objawia się zaburzeniami pamięci, które z biegiem czasu stają się zarówno dla chorego, jak i jego najbliższych, coraz bardziej uciążliwe. Leczenie polega głównie na łagodzeniu postępujących dolegliwości. Dopiero trwają prace nad lekami, które mają hamować postęp choroby. Od pewnego czasu specjaliści są pewni co do tego, że na jej wystąpienie ma wpływ tryb życia. Postępując zgodnie z ich wskazówkami, możemy więc mocno ograniczyć ryzyko zapadnięcia w przyszłości na chorobę Alzheimera.